ترخیص کالا

 ترخیص کالا یک فرایند در گمرک‌ها است که توسط صاحب کالا یا نمایندهٔ قانونی صاحب کالا (بند ب ماده ۱ قانون امور گمرکی مصوب سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی) نزد گمرک جهت صادرات یا واردات کالا صورت می‌گیرد و در طی آن کالا با انجام تشریفات گمرکی مربوط از اماکن گمرکی خارج می‌گردد.

 ترخیص کالا چیست؟

به مجموعه مدارکی که برای تسهیل صادرات و واردات کالا به کشور ارائه می گردد ترخیص کالا می گویند.  بنابراین به روندی که کالا برای ورود یا خروج به کشور طی می کند، ترخیص کالا گفته می شود. برای انجام این فعالیت باید از مشاوران ماهر و با تجربه راهنمایی گرفت تا بتوانند با کمترین هزینه و بیشترین سرعت در زمان کار را انجام دهند. در ادامه باید بدانید که اگر می خواهید کالای خود را از گمرک آزاد کنید باید آن را در گمرک ارزش گذاری کنید و بعد از ارزش گذاری انجام شده، طبق قوانین موجود و هزینه ها، کالای شما ترخیص می شود. توجه داشته باشید اگر ترخیص کار،  یک فرد با تجربه باشد به سهولت می تواند ارزش واقعی محصول را اعلام کند و روند کار را سرعت بخشد.

ترخیص کار کیست؟

ترخیص کار گمرک یا حق العمل کار یک وکیل به حساب می آید که صاحب کالا در زمینه ترخیص از او کمک می گیرد تا بتواند کالاهای خود را از گمرک آزاد کند بنابراین باید گفت ترخیص کار یک شخص حقیقی یا حقوقی است که از صاحب کالا وکالت دریافت می کند تا کالاها را از گمرک آزاد کند. این شخص باید طبق قوانین و الزامات جلو رود و تمامی مدارک مورد نیاز را ارائه دهد. علاوه بر داشتن مدارک موردنیاز و معتبر در زمینه اثبات ترخیص کار بودن فرد، در مقابل کالاهای وارداتی صاحب کالا، لازم است که یک ترخیص کار از دانش و تجربه کافی در زمینه ترخیص کالا نیز آگاهی داشته باشد تا علاوه بر انجام هرچه بهتر فرآیندهای مربوط به ترخیص کالاها، در کاهش هزینه های ترخیص و زمان انجام فرآیندهای مربوطه نیز به صاحب کالا کمک کند.

ویژگی های ترخیص کار گمرک

  • باید دارای کارت ترخیص کاری باشد تا بتواند فعالیت های خود در زمینه ترخیص اثبات کند و مورد تایید واقع شود. بر همین اساس یک ترخیص کار گمرک معتبر پیش از هر اقدامی باید به سازمان های مربوطه مراجعه کرده و در زمینه دریافت کارت حق العمل کاری خود اقدامات لازم را انجام دهد. اعتبار این کارت به صورت یکساله است که می توانند تا چهار بار آن را تمدید کنند. پس اگر ترخیص کار گمرک مرتکب خطایی نشود، می تواند با کارت خود به مدت پنج سال فعالیت کند؛ اما توجه کنید که پس از طی این دوره باید برای اخذ مجدد پروانه حق العمل کاری اقدام کنید.
  • دارای مدارک تحصیلی و سن مناسب باشد. سن قانونی که برای ترخیص کار در نظر گرفته شده 25 سال به بالا است و حداقل مدرک کاردانی امور گمرکی یا کارشناسی می باشد.

فاقد سوء پیشینه و سوابق کیفری و قاچاق باشد