ترخیص کالا

 ترخیص کالا یک فرایند در گمرک‌ها است که توسط صاحب کالا یا نمایندهٔ قانونی صاحب کالا (بند ب ماده ۱ قانون امور گمرکی مصوب سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی) نزد گمرک جهت صادرات یا واردات کالا صورت می‌گیرد و در طی آن کالا با انجام تشریفات گمرکی مربوط از اماکن گمرکی خارج می‌گردد.

 ترخیص کالا چیست؟

به مجموعه مدارکی که برای تسهیل صادرات و واردات کالا به کشور ارائه می گردد ترخیص کالا می گویند.  بنابراین به روندی که کالا برای ورود یا خروج به کشور طی می کند، ترخیص کالا گفته می شود. برای انجام این فعالیت باید از مشاوران ماهر و با تجربه راهنمایی گرفت تا بتوانند با کمترین هزینه و بیشترین سرعت در زمان کار را انجام دهند. در ادامه باید بدانید که اگر می خواهید کالای خود را از گمرک آزاد کنید باید آن را در گمرک ارزش گذاری کنید و بعد از ارزش گذاری انجام شده، طبق قوانین موجود و هزینه ها، کالای شما ترخیص می شود. توجه داشته باشید اگر ترخیص کار،  یک فرد با تجربه باشد به سهولت می تواند ارزش واقعی محصول را اعلام کند و روند کار را سرعت بخشد.

ترخیص کار کیست؟

ترخیص کار گمرک یا حق العمل کار یک وکیل به حساب می آید که صاحب کالا در زمینه ترخیص از او کمک می گیرد تا بتواند کالاهای خود را از گمرک آزاد کند بنابراین باید گفت ترخیص کار یک شخص حقیقی یا حقوقی است که از صاحب کالا وکالت دریافت می کند تا کالاها را از گمرک آزاد کند. این شخص باید طبق قوانین و الزامات جلو رود و تمامی مدارک مورد نیاز را ارائه دهد. علاوه بر داشتن مدارک موردنیاز و معتبر در زمینه اثبات ترخیص کار بودن فرد، در مقابل کالاهای وارداتی صاحب کالا، لازم است که یک ترخیص کار از دانش و تجربه کافی در زمینه ترخیص کالا نیز آگاهی داشته باشد تا علاوه بر انجام هرچه بهتر فرآیندهای مربوط به ترخیص کالاها، در کاهش هزینه های ترخیص و زمان انجام فرآیندهای مربوطه نیز به صاحب کالا کمک کند.

ویژگی های ترخیص کار گمرک

  • باید دارای کارت ترخیص کاری باشد تا بتواند فعالیت های خود در زمینه ترخیص اثبات کند و مورد تایید واقع شود. بر همین اساس یک ترخیص کار گمرک معتبر پیش از هر اقدامی باید به سازمان های مربوطه مراجعه کرده و در زمینه دریافت کارت حق العمل کاری خود اقدامات لازم را انجام دهد. اعتبار این کارت به صورت یکساله است که می توانند تا چهار بار آن را تمدید کنند. پس اگر ترخیص کار گمرک مرتکب خطایی نشود، می تواند با کارت خود به مدت پنج سال فعالیت کند؛ اما توجه کنید که پس از طی این دوره باید برای اخذ مجدد پروانه حق العمل کاری اقدام کنید.
  • دارای مدارک تحصیلی و سن مناسب باشد. سن قانونی که برای ترخیص کار در نظر گرفته شده 25 سال به بالا است و حداقل مدرک کاردانی امور گمرکی یا کارشناسی می باشد.
  • فاقد سوء پیشینه و سوابق کیفری و قاچاق باشد.
  • دارای اخلاق فردی امانتدار و قابل اعتماد باشد زیرا کالاها دارای ارزش های متفاوتی هستند که آسیب به آن ها ضررهای هنگفتی به صاحبان کالا وارد می کند بنابراین باید به گونه ای باشد که فرد با خیال راحت اجناس خود را در اختیار ترخیص کار قرار دهد و کار ها را مدیریت کند.

 

ترخیص کالا از گمرک چه اهمیتی دارد؟

ترخیص کالا دارای اهمیت بالایی است، در واقع شرکت هایی که در زمینه ترخیص کالا ازگمرک فعالیت دارند از تمامی قوانین و شرایط آن آگاه هستند و تعداد دفعات زیادی این کار را انجام می دهند، بنابراین با سپردن فرآیند ترخیص کالاهای تجارت خود به این شرکت ها نه تنها در وقت خود صرفه جویی می کنید بلکه از پرداخت هزینه های سنگین و بیهوده نیز جلوگیری می کنید.2. از دیگر موارد مورد اهمیت ترخیص کالای وارداتی این است که قوانین هر کشور با دیگری متفاوت است، بنابراین باید با مراحل آن آشنا باشید تا بتوانید به راحتی آن را آزاد کنید در غیر این صورت با وجود هرگونه بی دقتی کالای شما جز کالاهای قاچاق به شمار می رود و هزینه های بالا و ضرر اعتباری زیادی را برای شما رقم می زند.3. با توجه به مشغله های کاری افراد، بهتر است که برای انجام تمامی مراحل ترخیص کالا از گمرک این کار را به شرکت های فعال در این زمینه همچون گروه تجاری RB بسپارید و همواره برای انجام کارهای مربوط به ترخیص کالای تجارت خود از چنین شرکت هایی راهنمایی گرفته و از تجربیات آن ها استفاده کنید. شناخت تمام قوانین و مقررات جا به جایی کالاهای وارداتی و یا به عبارتی آشنایی با چگونگی انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک می تواند برای هر تاجر و بازرگانی امری مهم و پرفایده باشد.

صفر تا صد مراحل ترخیص کالا از گمرک

به طور کلی مراحل ترخیص کالا از گمرک را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود:

  • تکمیل اسناد و تشکیل پرونده
  • بیمه کردن کالا هماهنگی جهت بازرسی در مبداء و مقصد
  • بررسی و تایید توسط کارشناس فنی گمرکی و بازرگانی
  • دور اظهاری واردات
  • تشکیل پرونده جهت تخصیص ارز و حواله بانکی
  • ارتباط با شرکت حمل و نقل بین المللی
  • دریافت پرفرما و پکینگ لیست
  • اخذ مجوز ثبت سفارش بازرگانی
  • دریافت اسناد حمل از شرکت های حمل و نقل بین المللی
  • تنظیم پیش نویس دور اظهاری

مسیرهای ترخیص کالا از گمرک

امکانات در گمرک بسیار محدود می باشد، از این رو راه حلی برای آن در نظر گرفته شد که مسیرهایی برای بازرسی کالا تعیین شود تا محموله ها سریعتر اجازه خروج پیدا کنند و نظارت های گمرکی تا حد بسیار بالایی کم شود. کالا برای ترخیص در سه مسیر دسته بندی می‌شوند و قرار می گیرند. در ابتدا محموله ثبت شده، شماره کورتاژ دریافت شده و بعد اظهارنامه مورد تحلیل قرار می‌گیرد تا مسیر خروجی کالا مشخص شود. مسیرهای تعیین شده برای ترخیص کالا از گمرک به شرح زیر است:

  1. 1. مسیر سبز

بیشتر کارت های بازرگانی در مسیر سبز قرار می گیرند و کالاها با کم ترین بررسی و به سرعت ترخیص می شوند. در مسیر سبز، کالاها نیاز به بررسی های زیاد، طبق استانداردها ندارند.

  1. 2. مسیر زرد

این نوع کالاها که در مسیر زرد هستند نیاز به آزمایشگاه و استاندارد دارد. با این حال بدون نیاز به بررسی فیزیکی و سابقه ترخیص در کمتر از سه ماه افراد می توانند با ارائه کاتالوگ و مطابقت ارزش استنباطی گمرک، اجازه خروج آن را دریافت کند.

  1. 3. مسیر قرمز

در مسیر قرمز تمام کالا بررسی می شوند و از نظر فیزیکی نیز مورد تحلیل قرار می‌گیرند.